4/28/09

Lagi lagi kurang ajar

Yan nak berkongsi cerita (pengalaman) sendiri.. Peristiwa ni berlaku Ahad yang lepas.. di rumah Yan sendiri.. Sebelum bercerita ingin Yan terangkan, rumah yang Yan diami sekarang, kedudukannya betul2 dibelakang Dewan Orang Ramai .. Berhadapan dengan Stadium (seberang jalan) berdekatan dengan sekolah... Menjadi kebiasaan, sekiranya ada function di Dewan, dan Stadium secara serentak, jalan berhadapan rumah Yan akan penuh dengan kereta.. itu Yan dah biasa.. Tak kisahlah nak parking tepian jalan tu... TETAPI yang menyakitkan hati ada manusia telah parking betul-betul dihadapan pintu pagar rumah Yan..Siapa yang tak sakit hati? Cuba anda-anda semua bayangkan rumah kita, dibuat begitu? Apa yang kami buat?
Yan sangat sakit hati, ditambah dengan perut yang lapar, berbagai idea gila yang muncul ..
Mr. Hubby pulak sudah tentu sakit hati, perut juga lapar, dan masih dapat mengawal perasaan.
Kami semua siap2 mandi untuk keluar sarapan ... dengan harapan bila nak keluar nanti, kereta tersebut dah pergi... TETAPI, nampaknya pemilik tersebut mahu menguji kesabaran..
Mr. Hubby start enjin kereta, dan berhenti depan gate.. dan mula menekan hon tanpa henti... Hampir 5 minit perkara ini berlarutan , owh lupa, function di Dewan adalah anjuran satu Parti ... dan di Stadium pula pertubuhan sukarelawan yang pagi2 sudah berkawad...
Bila mendengarkan dan melihat Mr. Hubby berjalan kehulu ke hilir dihadapan rumah, semua tertanya-tanya antara satu sama lain siapakah gerangan pemilik yang kurang kesdaran sivik itu? Kami sudah pasti dia bukan ahli Parti di Dewan berdasarkan kandungan di dalam kereta.. Jadi , pasti pemilik nya ada dikalangan sukarela tersebut... Dan akhirnya dari kejauhan, tampil seorang lelaki bertubuh gempal.. berjalan dengan penuh yakin (macam takde buat salah) terus menghidupkan enjin kereta dan mengubah ke tempat lain...
Mr. Hubby yang diri tercegat kat belakang kereta die tu, die buat macam tak nampak... Apakah mata nya sudah gelap segelap kulitnya? Yang pasti hatinya gelap
Mr. Hubby masih menunggu si polan ni dihadapan rumah.. memang sikap suamiku begitu, takkan biar orang yang dah menyakitkan hatinya pergi begitu sahaja... Paling tidak kene di beri sepatah dua kata..
Si Polan pun datang berjumpa Mr. Hubby...
Dah lah tak minta maaf... Memulakan sesi putar belitnya
Polan : '' I macam kenal u, u orang ...... kan? I kenal u, I potong rambut u masa kecik sampai besar"
Mr. Hubby : " Ye, saya memang orang .... memang u yang potong rambut saya, tapi tolonglah jangan buat macam ni..." (suamiku dah cakap habis control la tu)
Polan : " I nak parking SEKEJAP saja.. Kaki I sakit nak parking jauh.."
Mr. Hubby : "Apapun jangan lah parking depan pintu pagar saya, saya mau keluar pun susah..Macam mane kalau ada kecemasan?"
Polan : bala bla bla (masih memberi alasan.. )
Last-last dah salam..
Mr. Hubby nampaknya seorang yang cool .. bila berhadapan dengan situasi ni.. Kalau ikutkan hati Yan, Yan nak tolak je kete die sampai pagar stadium.. (pagar tu tak jauh.. dlm 4 meter) Lagi2 die tak kunci kete , bole je kalau nak lepas hand break dan tolak... Kalau ikut Mama Yan lagi busuk hati (ampun ma) die suruh kitorang tolak masuk halaman, pastu kunci gate...Miahahaa... Mak ngan anak same je otak gila-gila..
Okay, geram sekejap je sebenarnya tapi gelihati bila Yan ingat balik idea Mama yan dan Yan...
Ha... dan hari ini saya ade sebab untuk bersifat curiga dan lebih berjaga-jaga dengan KAUM PENDATANG ini... Mereka sangat melampau... Kurang ajar dan mencabar hak asasi orang lain... Nak kata takde otak, macam manela die boleh dapat lesen kete kan? Tu maknanya tak nak guna otak...

1 comments:

Unknown said...

marah betul ni yan? rilexx...

1. menjadi warganegara malaysia tidak boleh racist meskipun hati meluap-luap [berapi bagai..].

2. kena tengok asal-usul nenek moyang sebelum kata kita asli anak bumi bertuah ini. hanya org asli yg banyak suku tu serasanya layak claim tanah ini yg kita namakan tanah melayu.

3. rumpun melayu itu sendiri asalnya berdagang mungkin dari jawa, borneo, aceh, arab...bla bla bla.

4. isu racist ini memang sensitif. tapi yang malunya, yang berpecah dua itu adalah bangsa melayunya.

5. lepas ni beli tanda 'jangan parkir depan pagar ini' memandangkan hampir setiap minggu ada acara di dewan.

6. juga kena keluar rumah jauh lebih awal dari kehadiran tetamu, barangkali.

hehehe

rilexx yan.