10/13/09

Check up 37 weeks - last check up?

Esok Yan ada check up lagi.. Mengikut kebiasaan, bila dah pregnant 36 minggu ke atas dan yg dah mula raa sakit sikit macam Yan, dr. akan buat pemeriksaan bukaan. Kengkadang tanpa disangka kita rupanya dah ada bukaan 2 cm.. Bila dah ada bukaan, sudah tentu kene tahan punya.. Tapi Yan tak kisah, kalau kene tahan kat Metro.. Tapi kalau kene tahan kat Hospital? Oh tidak... Yan tak sanggup menghadapi situasi itu lagi...
Emm.. bukan nak kutuk or ape la.. mungkin Yan tak biasa berkongsi tempat dengan ramai orang yang ntah pape perangai dan penyakit.. Jadi, kalau orang sebelah tu dok termenung, kita pun naik seriau.. ade pulak yang tak habis-habis sendawa keluarkan angin.. ade pulak yang kehulu ke hilir.. sangat mengganggu minda.. Okay, Yan memang poyo sket tentang hal ni.. Tapi itu pengalaman Yan semasa menunggu bukaan bagi kelahiran anak pertama (Imran)..
Masa Ammar pulak, memang Yan tak kene tunggu lama.. terus je masuk labour room.. Tukar-tukar baju dah kene baring kat atas katil tu tunggu masa yg sesuai untuk meneran..
Tak taula apa pula pengalaman yang bakal Yan tempuhi untuk kelahiran ke 3 ni.. Cuma yang istimewa kali ini, harapan Yan untuk ditemani Mr. Hubby hampir tercapai.. Itu salah satu sebab mengapa Yan pilih untuk bersalin di private..
Kenapa Yan kata HAMPIR? Ye la.. 2 tahun lepas pun masa nak lahirkan Ammar, Yan punya impian yang sama.. Tapi dah ditakdirkan Mr. Hubby tak sempat sampai masa Yan dok bertarung disebabkan terperangkap dalam kesesakan lalulintas.. Nak buat cemana kan... Yang menemani Yan masa dalam kesakitan hanya Mama... Tu pun sampai dah nampak kepala baby je.. pastu dr. mintak keluar.. pasal suami je yg boleh teman... Nangis Yan masa tu.. Dah la sakit.. sorang-sorang pulak.. Namun, alhamdulillah.. selamat gak melahirkan budak masam tu..
Agak-agaknya Yan dah ble bersalin ke esok?
* 2 tahun lepas Mr. Hubby perlu berkursus selama 6 bulan dan hanya balik pada hujung minggu bila tiada aktiviti.