2/13/09

hati ini terusik lagi

Hati saya terusik... Buat pengirim e-mail ini... Shamrislah... Ex SMTK ... Kite mempunyai pengalaman yg hampir serupa... Cuma bezanya Yan kehilangan Abang pada 7 Mei 1994 dan Ris kehilangan Adiknya....Namun Yan tidak mempunyai kekuatan untuk mengingat kembali dan mencoretkannya di mana-mana... walhal untuk bercerita pun Yan tak sanggup...Kerana hati ini mudah terusik...
Al- Fatihah untuk abangku... Shairulazwan bin Mohd Shahar
Disebalik senyum tawa serta keriangan ini tersimpan seribu kenangan.disebalik semua ini juga tersimpan kedukaan,kepahitan, kemanisan. ...kesengsaraan. mungkin ada yg sudah tahu, mungkin juga masih ada yg tidak tahu dan ingin mengetahui atau mungkin juga yg x ingin tahu....

13 Feb dtg lagi....

Ku mengerti perpisahan ini
Bukan kerana kau membenci
Tapi kasih yang pernah kuberi
Tiada lagi bersama
Seringkala aku terlihatkan mu
Impian nan indah bersulam bahagia
Ku harungi hari demi hari
Bersama wajah tak mungkin akan kembali
Tapi hati masih tak terima
Ditinggalkan sengsara
Keraguan ini bukanlah padamu
Perasaan hati masih rindu
Kekalutan ini hanyalah untuk ku
Tercari-cari bayanganmu
Tak sanggup aku kehilangan mu....kehilangan mu..

Masih tercari-cari

Keraguan ini bukanlah padamu
Masih tercari-cari bayanganmu
Tak sanggup aku kehilangan mu

PERPISAHAN by ANUAR ZAIN OST CINTA


saban tahun aku mengingati dirinya,merinduinya ,rindu dgn keletah manjanya,suaranya, gigi depannya yg kata org sama dgn gigiku,apa shjlah yg berkaitan dengannya.. aku rindu... 'kakak,ajiq tanya ni!!!' 'kakak,ajiq nak susu!!!' 'kakak....' semua itu hilang dan yg tinggal hanya kenangan.

13 Feb 1997
Masih lg dlm mood raya...raya ke-5.ayah keluar besama
dia.tp kehadiran kawan ayah pd ptg itu merubah segalanya..sebelum diberitahu, mak dh tau.hati seorang isteri,hati seorang ibu....tiada air mata mengalir krn disangkakan hanya kemalangan biasa.aku ditinggalkan dlm keadaan penuh tanda tanya.jiran ku- aunty linda, setia menemaniku.. .dia mencuba mencari no telefon hospital setelah melihat aku x keruan tanpa sebarang berita dr sana.panggilan dibuat, jawapan dr nurse ' adik dtg lah sini..akak x tau nk ckp mcm mn...tp adik dtglah sini.' 'tapi ayah saya ok kan??ayah adik ok"saat itu aku merasakan sesuatu.adakah dia...??x mungkin!!penafian demi penafian dibuat hanya untuk menyedapkan hati sendiri.rupanya pada tika itu di bilik kecemasan hanya sdg menunggu dia di bawa masuk..bersama kapal terbang kecil yg dibeli beberapa hari sebelum kejadian.

sampai mlm masih lg aku menanti...makanan yg ada x terjamah pun.berita mlm tu pun x sempat ditonton padahal kisahnya tersiar mlm tu.mungkin Dia x mahu aku menghadapi ini bersendirian kerana tahu akan kasih sayang ku padanya..x lama tu hafiz balik dr kedai..jiranku memanggil kami dan saat berita itu ku terima..Innalillah hi wainna ilaihiraji'un. .lemah seluruh tubuhku...deras mengalir air mata di pipi...hati hancur bila mengetahui yang disayangi tlh meninggalkan aku buat selama-lamanya. buat kali pertama dia memakai kasut dgn betul, pertama kali juga minta disuapkan dan pertama kali juga minta dimandikan oleh ayah...apakah itu semua petanda?apakah gelas yg pecah berderai dgn hanya sekotak chocolate yg tidak lah seberat mana juga petanda?kenapa aku x sedar?

saat yg lain menyambut hari kasih sayang,aku pula sdg berlawan untuk melepaskan kesayanganku. sekujur tubuh terbaring kaku..senyuman diwajahnya meruntun hati.hilang hilai tawa gelak manja dari dia.yg kedengaran pada saat itu hanya tangis hiba.kakak tau haziq di mana..di sana bersama kawan2 yang lain.Dia menjagamu adikku..Dia juga meminjamkan mu untuk kami..kakak redha adikku..pasti ada hikmah di sebalik kejadian.ayah memangkumu untuk dimandikan.ketahuil ah adikku,tika diminta menciummu buat kali terakhir mahu saja aku melarikanmu. .Ya Allah,berat untuk aku melepaskannya. jasad mu dibawa pergi..luluh hati kakak haziq!!hingga kini aku terus fobia kpd hujan,terus fobia kepada jalan.pasti ada yg perasan semasa di asrama SMTK aku akan tersedu2 menangis saat Yaasin dibacakan setiap mlm jumaat.ketahuilah kawan2 ku...aku rindu padanya.

kalau dia masih ada, pasti aku akan memberi dorongan kepadanya untuk mendapatkan yg terbaik buat SPM nya..pasti abang akan mengajar subjek matematik padanya,pasti hafiz berebut laptop dengannya... pasti kami akan bergaduh,ketawa dan menangis bersama.dan yang pasti, perasaan aku x mcm ni...tiada ungkapan yg dpt mewakili rasa hati ku..hanya Dia Yang Maha Mengetahui.. .hanya doa yg dpt dikirimkan setiap waktu..hanya Al-Quran yang dpt kakak wakafkan buat mu tika mengerjakan umrah adikku..Ayah sempat mengerjakan umrah buat mu adikku..kami merinduimu adikku...amat merinduimu.tika ini,aku tidak dpt menahan air mata yg murah mengalir.gembira lah kau di sana wahai adikku...di Syurga yang kekal abadi.

beberapa tahun stlh pemergianmu, kau hadir dlm mimpiku...riang bersama teman2 yang lain.kau menarik tanganku sambil berkata ' kakak,jom lah ikut haziq.' 'x boleh sayang.nanti kakak tanya ayah dulu ye.' dia melepaskan tanganku dan berlalu pergi bersama teman2 nya. Adakah jika aku memberi jawapan 'Ya' aku juga bersamamu adikku?

esok,genaplah 12 tahun pemergian mu adikku.Kami x pernah melupakanmu sayang...wajah comel mu ttp dlm ingatan...kakak rindu, rindu yang teramat sgt!


Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja
Aku ini yang bisa mengerti
walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu
Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri
Oh.. ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
Aku tetap diam
Woo.. sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri
Oh.. ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
Aku tetap diam

SEPI by YUNI SHARA OST SEPI

Haziq, walau dh berulang kali kakak dgr lagu ni tp mlm td air mata kakak dgn sendirinya mengalir dik...hati kakak masih luluh sayang.begitu juga sekarang,tika email ini ditaip.sakit nya hanya Dia saja yang tahu.malam ni kakak bg hadiah yg sama seperti mlm2 sblm ni yer.itu jer yg mampu kakak buat.kalau diri ini mampu menembusi tempat mu, mau saja kakak memeluk mu adikku..kakak sayang kamu,kakak rindu kamu adikku.

Al-Fatihah buat arwah adikku - ABD HAZIQ AIMAN

4 comments:

DYLA said...

aku pun tak reti nak citer sedih mcm tu...

yayan said...

tu la tu...

tunfrida said...

mgkin aku terlepas pandang, ris kirim ke emel grup ke?
sedihnya...

yayan said...

a'ah... nangis aku baca email die